En omfattende guide til SEO for e-handelswebsteder

Hvis du driver et e-handelswebsted, så ved du, hvor vigtigt det er at generere trafik og salg. En af de bedste måder at gøre dette på er ved at optimere dit website til søgemaskinerne. Søgemaskineoptimering, eller SEO, er processen med at forbedre dit websted, så det rangerer højere på søgemaskinernes resultatsider (SERP). Dette vil til gengæld føre til flere besøgende på webstedet og i sidste ende til mere salg. 

Men SEO kan være en kompleks og tidskrævende proces, især hvis du er nybegynder. Derfor har vi sammensat denne omfattende guide til SEO for e-handelswebsteder. I denne guide dækker vi alt, hvad du har brug for at vide om SEO, fra det grundlæggende til avancerede teknikker. Ved slutningen af denne guide vil du have en solid forståelse af, hvordan du optimerer dit e-handelssite til søgemaskinerne og skaber mere trafik og salg.

Del 1: Det grundlæggende i SEO

Før vi dykker ned i de specifikke detaljer om, hvordan du optimerer dit e-handelssite til søgemaskinerne, skal vi starte med det grundlæggende. I dette afsnit vil vi dække de grundlæggende principper for SEO, så du har et solidt fundament, som du kan bygge din optimeringsindsats på.

Hvad er SEO? 

Som vi nævnte tidligere, står SEO for “søgemaskineoptimering” Men hvad betyder det egentlig? Simpelthen sagt er SEO processen med at forbedre dit websted, så det rangerer højere på søgemaskinernes resultatsider. 

Der er to hovedtyper af rankingfaktorer: on-page-faktorer og off-page-faktorer. On-page-faktorer er elementer på dit website, som du kan kontrollere, f.eks. dit websites indhold og kode. Off-page-faktorer er uden for din kontrol, f.eks. backlinks fra andre websteder. Generelt er on-page-optimering vigtigere for e-handelswebsteder end off-page-optimering. Det skyldes, at det er meget nemmere at kontrollere, hvad der sker på dit eget websted end på andre websteder. 

Hvorfor er SEO vigtigt? 

Der er to hovedårsager til, at SEO er vigtig for e-handelswebsteder. For det første, hvis dit website rangerer højere i SERPs, får du flere besøgende på websitet. Og for det andet, hvis du får flere besøgende på dit websted, så har du en bedre chance for at konvertere disse besøgende til kunder. Så optimering af dit websted til søgemaskiner kan føre til mere trafik og mere salg 

Hvad er SERP’er? 

SERP står for “search engine results page” Når nogen foretager en søgning på en søgemaskine som Google eller Bing, får de vist en liste med resultater – det er SERP’erne. Målet med SEO er at få dit websted til at blive vist så højt oppe på disse lister som muligt, da det vil resultere i mere trafik og salg for din virksomhed. 

Del 2: On-Page-optimeringsteknikker

Nu hvor vi har gennemgået det grundlæggende i SEO, skal vi se på nogle specifikke optimeringsteknikker, som du kan bruge på dit e-handelswebsted. Disse er alle ting, som du kan kontrollere og ændre på dit eget websted; de kræver ingen ekstern hjælp eller indgriben fra andre websteder (dvs. backlinks) 
Hvis du ønsker at få mere trafik og salg fra organiske søgeresultater, skal du fokusere på on-page optimeringsteknikker. Det er ændringer, som du kan foretage direkte på dit websted for at forbedre dets placering i SERP’erne. I dette afsnit vil vi dække nogle af de vigtigste on-page optimeringsteknikker til e-handelswebsteder. 

Brug søgeordsrige titler og beskrivelser 

En af de vigtigste ting, du kan gøre, når du optimerer en eCommerce-produktside til søgemaskinerne, er at bruge søgeordsrige titler og beskrivelser. Kan du huske, at vi talte om nøgleord tidligere? De er stadig vigtige! Når du opretter titler og beskrivelser for dine produkter (eller andre sider på dit websted), skal du sørge for at inkludere relevante søgeord, så søgemaskinerne nemt kan indeksere og rangordne dem, og folk kan finde dem, når de foretager søgninger med disse søgeord. Men lad være med at fylde søgeord! Keyword stuffing – at tilføje for mange søgeord i titler eller beskrivelser i et forsøg på at spille med i rangeringen – er ikke kun unødvendigt, men også kontraproduktivt, da det sandsynligvis vil resultere i lavere placeringer på grund af en dårlig brugeroplevelse.